Home » Știință » „O benzinărie în spațiu”. Companii din lumea întreagă vor să transforme deșeurile spațiale în combustibil

„O benzinărie în spațiu”. Companii din lumea întreagă vor să transforme deșeurile spațiale în combustibil

„O benzinărie în spațiu”. Companii din lumea întreagă vor să transforme deșeurile spațiale în combustibil
Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 13.12.2021

O companie australiană face parte dintr-un efort internațional de a recicla deșeurile spațiale periculoase și a le transforma în combustibil de rachetă în spațiu.

Orbita de care depinde planeta noastră devine tot mai aglomerată din cauza deșeurilor de la nave spațiale vechi. Sateliții scoși din uz și componente de rachetă orbitează Pământului cu viteze de până la 28.000 km/h, astfel că reprezintă o amenințare pentru sateliții de comunicare și Stația Spațială Internațională (ISS).

La o astfel de viteză, chiar și un mic șurub ar putea reprezenta un pericol pentru stația spațială și echipajul uman de la bordul acesteia.

Recent, Rusia a lansat o rachetă și a distrus unul dintre sateliții săi, astfel creând noi deșeuri pe orbita planetei. Statele Unite au declarat că deșeurile acum „pun în pericol interesele tuturor națiunilor”. În cel mai rău caz, deșeurile spațiale ar putea cauza atât de multe coliziuni încât orbita devine inutilizabilă, o situație cunoscută drept efectul Kessler.

„O topitorie spațială” care să topească deșeurile în tije metalice

Compania australiană Neumann Space a dezvoltat „un sistem electric de propulsie în spațiu” care poate fi folosit în orbita joasă a Pământului astfel încât să extindă misiunile navelor spațiale, să deplaseze sateliți sau să îi scoată de pe orbită.

Acum, cercetătorii de la Neumann lucrează la un plan cu alte trei companii pentru a transforma deșeurile spațiale în combustibil pentru acel sistem de propulsie. Un start-up japonez, Astroscale, a demonstrate deja cum poate folosi sateliții pentru a captura bucăți de deșeuri în spațiu.

Nanorocks, companie americană, lucrează la un plan de a folosi robotica avansată pentru a stoca și dezintegra acele deșeuri chiar pe orbită. O altă companie din SUA, Cislunar, dezvoltă „o topitorie spațială” care să topească deșeurile în tije metalice.

Sistemul de propulsie al Neumann Space poate folosi acele tije metalice drept combustibil pentru că sistemul ionizează metalul care apoi creează propulsie pentru a deplasa obiectele pe orbită.

Herve Astier, directorul executiv al Neumann, a explicat că, atunci când i s-a propus să facă parte dintr-un lanț de aprovizionare care topește metalul în spațiu, a crezut că planul este futurist și că „nu este atât de ușor cum pare”.

Instituții din lumea întreagă încearcă să dezvolte soluții pentru problema deșeurilor spațiale

„Însă ei au primit finanțare de la NASA așa că noi am construit un prototip care funcționează. Am făcut chiar și o demonstrație de tehnologie. O [companie] poate să prindă deșeurile spațiale, una le poate tăia, alta le poate topi, iar noi putem folosi ce rămâne”, a explicat Astier.

Odată ce obiectele sunt trimise pe orbită, acestea pot rămâne acolo pentru totdeauna cu excepția cazului în care ies de pe orbită, ard în atmosfera Pământului sau se prăbușesc pe suprafața planetei noastre.

În timp ce problema deșeurilor spațiale se agravează, instituții din lumea întreagă încearcă să dezvolte soluții, de la magneți și până la „gheare spațiale”. Cercetătorii australieni s-au implicat și ei.

Saber Astronautics a primit finanțare de la NASA pentru a dezvolta „pânze spațiale” care vor fi lansate din nave spațiale la sfârșitul operațiunilor pentru ca acestea să fie trase de pe orbită, scrie The Guardian.

„Este ca și cum ai dezvolta o benzinărie în spațiu”

De asemenea, Institutul Australian pentru Învățare Automată a primit finanțare pentru a îmbunătăți sistemul de detectare și monitorizare a deșeurilor spațiale, iar un nour radar din Australia de Vest va ajuta acest proces.

Însă, reciclarea deșeurilor spațiale, în loc de capturare și distrugere, este o altă poveste. Astier spune că, deși este un concept futurist, poate fi posibil.

„Mulți oameni investesc în deșeuri spațiale. Uneori acei bani sunt folosiți pentru a le aduce în atmosferă, acolo unde deșeurile pot să ardă. Dar dacă tot sunt acolo și le poți captura și refolosi, poate că are mai multă logică din perspectiva afacerilor să investești în asta. Este ca și cum ai dezvolta o benzinărie în spațiu”, a adăugat Astier.

Vă mai recomandăm să citiți și:

Un nou reactor poate converti aerul marțian în combustibil pentru rachete. „Ca și cum am avea o benzinărie pe Marte”

Nava spațială Starship a companiei SpaceX ar putea fi lansată pe orbită în ianuarie

Avionul spațial robotic X-37B al Forțelor Aeriene ale SUA se află de peste 500 de zile pe orbita Pământului

Cea mai gravă coliziune orbitală din 2009. Satelit militar chinez, lovit de deșeuri spațiale

Ioana Scholler
Ioana Scholler
Ioana s-a alăturat echipei DESCOPERĂ.ro în 2020, fiind atrasă de subiecte ce țin de știință, istorie și natură. Ioana și-a finalizat studiile de licență în Manchester, Marea Britanie, acolo unde a studiat Jurnalism Multimedia, și studiile de masterat în Media, Comunicare Publică și ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Cum i-a ucis Mihai Viteazul pe creditorii turci veniţi să ridice banii pentru înscăunarea lui
Cum i-a ucis Mihai Viteazul pe creditorii turci veniţi să ridice banii pentru înscăunarea lui
Sprijinul investitorilor Tesla pentru pachetul salarial uriaș al lui Elon Musk a fost mai mic în acest an
Sprijinul investitorilor Tesla pentru pachetul salarial uriaș al lui Elon Musk a fost mai mic în acest an
Cum să mănânci astfel încât să-ți ajuți ADN-ul?
Cum să mănânci astfel încât să-ți ajuți ADN-ul?
Unele dintre cele mai populare aplicații din App Store, eliminate în China la ordinul autorităților
Unele dintre cele mai populare aplicații din App Store, eliminate în China la ordinul autorităților
Încă un muzeu a fost jefuit. Angajații și-au dat seama abia a doua zi
Încă un muzeu a fost jefuit. Angajații și-au dat seama abia a doua zi
Traduceri autorizate in si din limba engleza – cand sunt necesare si de ce conteaza calitatea? (P)
Traduceri autorizate in si din limba engleza – cand sunt necesare si de ce conteaza calitatea? (P)
Charles Dumont, omul care a dat lumii „Non, Je Ne Regrette Rien”. „Mama mea m-a născut, dar Édith Piaf m-a adus în lume”
Charles Dumont, omul care a dat lumii „Non, Je Ne Regrette Rien”. „Mama mea m-a născut, dar Édith Piaf m-a adus în lume”
65 de ani de la „Psycho”: o capodoperă a suspansului revitalizată de muzică
65 de ani de la „Psycho”: o capodoperă a suspansului revitalizată de muzică
John Malkovich, singurul actor de la Hollywood care a devenit și creator de modă
John Malkovich, singurul actor de la Hollywood care a devenit și creator de modă
Tratamenul letal al tăcerii. Despre oamenii care pedepsesc prin lipsa comunicării
Tratamenul letal al tăcerii. Despre oamenii care pedepsesc prin lipsa comunicării
Un studiu dezvăluie legătura puternică dintre diabet și pierderea auzului
Un studiu dezvăluie legătura puternică dintre diabet și pierderea auzului
Test de cultură generală. Care este cea mai slabă valută din lume?
Test de cultură generală. Care este cea mai slabă valută din lume?
Dârele misterioase de pe Marte ar putea fi, în sfârșit, explicate
Dârele misterioase de pe Marte ar putea fi, în sfârșit, explicate
Șeful unui mare lanț comercial din România spune că „anul 2026 va fi greu”
Șeful unui mare lanț comercial din România spune că „anul 2026 va fi greu”
Atenție la ce mașini cumpărați! Avertismentul transmis de Registrul Auto Român
Atenție la ce mașini cumpărați! Avertismentul transmis de Registrul Auto Român
Câte zile libere legale vom avea în 2026? Calendarul complet!
Câte zile libere legale vom avea în 2026? Calendarul complet!
Istoria timbrului cu cap de bour, unul dintre cele mai valoroase din întreaga lume
Istoria timbrului cu cap de bour, unul dintre cele mai valoroase din întreaga lume
Bugetul pentru 2028-2034, motiv de tensiune între Bruxelles și Parlamentul European
Bugetul pentru 2028-2034, motiv de tensiune între Bruxelles și Parlamentul European